donderdag 31 mei 2012

Eindelijk Santiago

Gisteravond fluisterde Martin dat dat de laatste avond voor ons zal zijn als pelgrims, tot dat moment had ik er nog geen moment aan gedacht, ik besluit om er in de ochtend tijdens de wandeling over na te denken.
Jammer genoeg heb geen tijd om Na te denken, Timo loopt de hele tijd te fluiten en te gooien met zijn wandelstok (als een tamboermaitre)
Naarmate we dichter bij Santiago komen wil ik het ook beindigen ik ren letterlijk de laatste heuvel op; monte de Gozo, hier schijn je de kathedraal al te zien, maar helaas de teleurstelling is voor mij, want ik zie geen kathedraal, lopen tot het einde dan, geleidelijk wordt het me duidelijk dat ik de camino pas kan afsluiten als ik iedereen die met me heeft meelopen ook werkelijk Santiago binnenloopt.
Ik wordt op m'n wenken bediend, als ik in het pelgrimsburo sta te wachten in de rij staat Vicky net voor me, waar kom jij nou vandaan zegt ze, ik
dacht dat je mijlen voor me uit was, en ik dacht dat het nog dagen zou duren voor ze hier zou zijn.
Na een dikke knuffel ga ik naar binnen om mijn compostella in ontvangst te nemen, de dame bekijkt mijn credential (mijn dagelijkse stempekaart) en ik moet een lijstje invullen voor de statistieken, daarna zoekt ze mijn naam op in het latijn, het wordt Rudolphus Hendrikus Everts en een verhaal waarvan de strekking luidt uw zonden zijn u vergeven.

Daarna gaan we de kathedraal binnen, prachtig gebouw met veel goud en beelden, via een trapje Kom je achter het enorme beeld van de Apostel Jacobus, het is de bedoeling dat je hem omarmd, en iets in zijn oor fluisterd, ik zeg letterlijk; "de groetn van oes kokie, en bedankt veur de geweldige reis".
Daarna ga ik aan de andere zijde naar beneden, een keldertje in waar een zilveren schrijn staat opgesteld, met de beenderen van Jacobus, dit is het doel waarvoor mensen eeuwen lang deze plek bezoeken, velen van hen zoeken hier naar een wonder, of vergeving van hun zonden.
Ik ben de reis aangegaan om het sociale aspect, en het grote avontuur, ik kan zeggen dat ik geweldig heb genoten, en veel heb geleerd.
Ik verlaat het keldertje weer, en blijf nog even voor de pelgimsmis, dit is echter een brug te ver voor mij, rare poppekast voor toeristen.
Ik loop het plein voor de kathedraal weer op en vind daar even later Martin, Timo, Cecilia, Vicky en Johnny, we zoeken een herberg op en wachten op Michael, die zal binnen een uur hier moeten zijn Johny zoekt telefonisch contact maar krijgt geen verbinding.
Zo eigenwijs als ik ben loop ik zonder iets te zeggen de deur uit, de herberg bevindt zich namelijk aan de route, en zoek een plekje in de schaduw, lang hoef ik niet te wachten want in de verte zie ik iemand die in het gras wil gaan zitten, hij heeft een hoed op en een soort van handoek op zijn hoofd, dat kan maar een man zijn.
Bijna iedereen is nu binnen, ik wacht nog op Ronald de zuid Afrikaan, de twee denen Carsten en Erik, en Jos uit nederland, morgen is er weer een dag.
Buenos Noches


10 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel!!!
    De verhalen zullen nog wel een beetje narijpen, je blog was een mooi voorproefje om mee te lezen. Rust de komende paar uren en dagen lekker uit van de gedane inspanningen, je doel is bereikt, kun je alvast nadenken over je volgende grote project. Doe je nieuwe vrienden en zeker ook vriendinnen daar de groetjes, toeristje spelen voor een paar dagen zal je zeker ook nog wel lukken in die omgeving.
    Hier hebben we overigens weer bakken met regen, niets nieuws onder de zon mss wel dus..

    Groetjes cor en janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie dag eem,
    zit ik hier met traon'n in de oog'n "de groetn van oes kokie". Ik stoa op ut punt um vot te goan dus ut mot eem vlot vandaage. Dat hej mooie doan mien jong en wij zult ut der vast nog wal eem over hebbn. Geniet nog eem van de leste daagn zuk zegg'n en dan zie'k je over'n poar daagn wal weer.
    Het beste mor weer en die groet'n is nou veurmekaar ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je je einddoel samen met een groep van de mensen en waar je vaak mee hebt gelopen gebt gehaald. Allemaal gefeliciteteerd hiermee!
    Nog veel plezier de komende dagen in Santiago.
    Groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel een geweldige prestatie heb in de gaten dat je veel vrienden en vriendinnen hebt gemaakt en een grote schat aan ervaring heb op gedaan dit pakken ze je nooit meer af nog veel plezier de laatste dagen Groeten en tot ziens in huis Je Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig dat je je einddoel gehaald hebt! Was mooi om alle belevenissen mee te mogen lezen. Moet een heel bijzondere tocht zijn geweest ook omdat je vele mooie contacten hebt kunnen leggen! Hoop je snel weer eens in Drenthe te mogen spreken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. christien Everts1 juni 2012 om 14:50

    he schat je hebt het gehaald toppie maar ben ook blij dat ik je weer in mijn armen kan sluiten 5 weken is heel lang hou van je een dikke kus christien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Buigbuigbuig!!Zie je me buigen!! respect, Roelof!!
    Groetjes Freddy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rudolphus Hendrikus Everts....... van harte gefeliciteerd!!!!!!!

    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hartelijk gefeliciteerd Roelof ik doe het je niet na hartstikke goed en een hele goede terug reis,je zal ook wel weer blij zijn als je je vrouw en kids weer kan zien na zo'n lange tijd groetjes Trees.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. He Roelof !

    Doel behaald, van harte gefeliciteerd !!!

    Groeten, Bart en Pia Jongstra

    BeantwoordenVerwijderen