dinsdag 15 mei 2012

Enrico

<p>&lt;p&gt;Vanmorgen weer op tijd vertrokken, om een uur of 6 samen met Jos, we hebben afgesproken dat ik mee zal lopen tot aan Carrion de los condes, maar met de gang die Jos erin zet zijn we er al tegen half tien,&amp;#160; naar de volgende plaats is het 17 km en dat betekent dat ik het contact met de groep kwijt ben.&lt;br&gt;<br>
Jos gaat verder en ik bedenk dat ik mijn camino loop en dat ik niet de hele dag wil rondhangen in dit dorpje, en ga op gang te mijn eigen tempo verder, na anderhalf uur mijn gedachten even de vrije gang te laten gaan, zie ik een limonadekraampje, ik koop een blikje frisdrank een appel en een banaan, en ga even zitten bij een jonge man die ik wel vaker heb gezien de laatste week.<br>
Ik gun mezelf 5 minuten rust, en wens hem goedendag, maar hij staat ook op en wandeld met me mee,.<br>
Op navraag krijg ik te horen dat hij Enrico heet en 23 jaar en net afgestudeerd is al fysiotherapeut in Turijn.<br>
Hij loopt samen met een vriend de camino, maar deze vriend staat nu te discusseren met de verkoper in de limonadekraam, Enrico zegt dat dat nog wel even kan duren ook.<br>
Als ik hem vraag waarom, verteld hij me eerst hoe hij de ware camino ziet, of beter de ware pelgrim.<br>
De camino pelgrim gaat op pad met geen of weinig middelen en leeft van wat de gemeenschap (kerkelijke) je biedt, zo zijn er herbergen die een vrije gift (donativo) vragen, maar je mag ook anoniem een gift nemen als je dit nodig hebt, dit zijn vaak ook de herbergen waar er gezamelijk wordt gekookt en de boodschappen voor je worden gedaan.

De reden dat de vriend van Enrico bij het limonadekraampje stond te bakkelijen was omdat de verkoper een uitbuiter was die woekerprijzen hanteerde in de ogen van de jongens.
Ik vertel hem dat ik het anders zie en dat ik vind dat de man een kans benut om een degelijke boterham te verdienen, het is een markt werking, we kunnen onze mening echter niet volledig op een lijn krijgen.
Enrico loopt zijn camino op religieuze gronden en hoopt hier antwoord te krijgen van god op vragen die hem bezighouden of hij wel genoeg de kerk bezoekt en wellicht dieper liggende levensvragen.
Ik wens hem een buenos camino omdat mijn slaapplaats voor vanacht berijkt is het is nu half 3 genoeg voor vandaag.

P.S.
Ik lees met plezier de reacties, het kunnen er nooit te veel zijn, ik kan ze niet beantwoorden maar dat geeft hoop ik niet.

Buenos noches


6 opmerkingen:

  1. Je verhalen komen steeds vroeger! :) 405 km eral weer opzitten ik dacht dat je ging lopen niet de marathon van spanje! haha.. je hebt het bog goed naar je zin lees ik ;-)) liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dave Evans (Rob)15 mei 2012 om 09:36

    Ik ben helemaal aan het bijlezen Smiley (Roelof :) ). Mooie verhalen hoor en ik vind het geweldig dat je zoiets doet! Ik blijf het vanaf nu volgen en hoop dat het je goed blijft gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Roelof, jij gaat als een speer ! Veel plezier nog, wij blijven je verhalen volgen ! De Jongstra's uit Exloo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roelof!

    Weet je wat ik naast dat lopen ook zo knap vind? Dat je de puf nog hebt om je blog bij te houden... Je verhalen lees ik met plezier! Zet 'm op :-))
    groetjes, Freddy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi roelof
    ga zo door sucses
    nog heel veel plezier daar
    we houden je blog in de gaten hoor
    groetjes bert en tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roelof,

    met plezier je verhalen gelezen. Vinden het geweldig wat je doet. Veel loopplezier daar nog en we blijven je volgen.

    Groetjes Wim, Saskia en Kelsey

    BeantwoordenVerwijderen