woensdag 16 mei 2012

Van Caldazilla de la Cueza naar Bercianos

Al vroeg in de morgen staan de eerste pelgrims al weer naast het bed, ik sta daarom ook maar op.
Om 6 uur laat ik de herberg weer achter me ik loop nog een kilometer met Jos mee maar dan nemen we afscheid, ik ben weer alleen.
Tegen half 9 zie ik een herberg die ontbijt aanbiedt, ze hebben bruine bolletjes, das een feest na 2 weken stokbrood.
ik had me voorgenomen vandaag rustig aan te doen en niet meer dan 20 kilometer te lopen maar weer ben ik tegen 11 uur in de plaats van mijn voorgenomen bestemming Sahagún bovendien is het een dooie boel.
Nieuwe bestemming wordt  Bercianos, maar eerst wat nieuwe boodschappen, sinaasappeltje, komkommer, brood, worst.
Ik loop het stadje uit en in het park aan het eind eet ik een beetje.
10 km naar Bercianos staat op het bord, dat zijn bijna 2 uur, het zonnetje begint nu lekker warm te worden, vanmorgen was het met 2 graden best fris.
Ik loop een stukje met Maartje uit de Betuwe vrouw van mijn leeftijd schat ik, Na een uurtje gaan we even zitten wat uitrusten sinaasappeltje eten, ondertussen komen er 2 duitse pelgrims bij die Maartje al een paar dagen kent, Dirk en Thomas, gezamelijk slechtten we de laatste kilometers voor vandaag.
Dirk werkt in een sportzaak enThomas op kantoor ze zijn rond de 30 en samenwonend, Thomas had gelezen over de camino en wilde graag na jaren erover gedroomd te hebben deze graag een keer lopen, maar Ja toen kwam Dirk en die leek het niks, wat doe je dan? Je koopt een boek van één van duitslands grootste komieken die de camino heeft gelopen en binnen 10 minuten was Dirkie overtuigd en zegt ik ga mee.
Mooi verhaal maar ondertussen staan we voor het dorpje en druk z'n hand en wens hem een buen camino.
De aubergue ligt aan de andere kant van het dorp, het is de oude pastoorswoning.
Ik wordt opgewacht door een canadese hospitaliero die vrijwillig voor een paar weken helpt in deze hostel, het wordt veel gedaan heb ik gemerkt door mensen die zelf de camino eerder eens hebben gelopen en op deze manier iets terug willen geven.
Er wordt in deze aubergue gezamelijk gegeten, en ook gezamelijk bereidt, het enige wat je betaald voor overnachting en eten is een vrije gift, geheel zoals Enrico het graag ziet.
De piepers roepen, dus buenos noches.


3 opmerkingen:

  1. He, je bent er elke morgen op tijd bij zeg. Dit kun je geen vakantie noemen ;-) Ben blij dat het lopen je toch (mischien schijnbaar) makkelijk afgaat. Je loopt de meeste dagen meer dan de afstand die je zou willen lopen. Leuk om te lezen dat je toch elke dag weer andere mensen tegenkomt. Je zou denken dat de meesten de zelfde afstand op een dag gaan lopen. Het is wel leuk en afwisselend zo.
    Groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Evertssssss jonguh,

    Respect voor de tocht die je maakt en de bijbehorende verhalen die je
    schrijft. Blijft leuk om te lezen, keer op keer. Hou vol kerel ;-)

    Groetjes van de Familie Jeuring

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie dag eem,

    Giet goed niet, de kilometers giert der op en zoas jezus zeg : ut giet je makkelijk aof. Volgens mij heb ij een aander dagritme as mij, vandoar dak eem een dag mist hep. Boeten dat hek ut ok slim drok want vandaage is't Hemelvoart en die dag stiet te boek as een vrije dag. Die bin ik ok wal neudig want op woensdag en vrijdag moek dubbel zoo haard. Mor doar heb ij gien last van zeker.
    Ik daacht al daj aal daag,n op tied opheuln met loopn, mor dat komp natuurlek umdai de meters al moakt hebt. Tja zo binn ij binn de kortste keern weer op nij Amsterdam bij't poedie. Ik weet niet of ze doar wal op reek'nt. As de kat van hoes is dan daanst de moezn, ist niet.
    Et liekt mij slim drok op de route met al die pelgrims, lest keek ik en google streetview en doar leupn ze ok al. Mor ja allén is ok mor allén. En doar hej gien last van dunkt mij. ij moet wat scheurn in de boks en in't overhemd maakn
    dan kuj vast wat veurdieliger sloapn as ik ut goed begriep. Dan kuj een vrijwillige bijdrage geemn, dus loat die marktwarking van je mor eem achterweege. Ik weet niet of je poedie ut al in de gaatn hef mor ik veul um al ankommn, roelof hendrik giet aankommnd joar weer hen spanje um vrijwilliger te weesn in een hostel.

    nou het beste mor weer en doe Jacobus de groetn van mij

    BeantwoordenVerwijderen